RSS
Facebook
Twitter

Friday 30 November 2012



بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalamualaikom w.b.t.

Sudahkah anda membaca alQuran pada hari ini ? #sapaImanSebentar

Jumaat, 9.15 malam.
Post pertama yg diupdate dalam Bahasa Melayu.
Bahasa Ibundaku. Ok. Berbalik kepada title post ni yang tertera di atas iaitu "Berbezakah orang yang luas ilmunya dengan orang yang mendalami ilmunya ? "
Jawapannya- Ya. Berbeza.
Sebelum ini, saya ada update status berkenaan hal ini di Facebook saya. Ada sahabat saya yang bertanya dan saya sudahpun menjelaskannya secara ringkas dan padat. Tapi saya masih ingin mengulas apa itu ' orang yang luas ilmunya dan orang yang mendalami ilmunya '. Sebenarnya ayat ini agak ringkas. Jadi, ada huraiannya. Teruskan membaca.

Bismillah. Ok. Here we go.
Orang yang luas ilmunya.
( Maksudnya- Orang yang alim (tahu), samada melalui pembacaan ataupun pembelajaran formal/tidak formal dan lain2)
Luas ? Satu perkataan yang digunakan untuk mewakili perkataan 'banyak'. Apakah orang yang ilmunya banyak semestinya soleh/solehah ? Tidak semestinya.

Kenapa ?
Kerana tidak semestinya seseorang yang luas ilmunya beramal dengan perkara yang diketahuinya sama ada melalui pembelajaran atau pengalamannya.

Kalau memang semuanya beramal, pasti kes-kes kerosakan akhlak di kalangan pelajar sekolah agama berada pada tahap sifar.
Pasti semua paderi yang mengetahui kebenaran agama Islam akan mengucapkan dua kalimah syahadah dan cuba mengkhabarkan para penganut Kristian tentang kesahihan agama ini. Jika semuanya beramal, maka tiadalah berlaku hal-hal demikian.

Berteman dengan orang bodoh yang tidak mengikuti ajakan hawa nafsunya adalah lebih baik bagi kalian daripada berteman dengan orang alim tapi      selalu suka terhadap hawa nafsunya
 (Ibnu Attaillah asSakandari) 

Orang yang mendalami ilmunya
( Orang yang memahami dengan sebenar-benar kefahaman (mghayati) dan beramal dengan ilmu yang diperolehinya )
Bila faham, rasa2nya mesej baik sampai terus atau tidak kepada kita ?
Contoh terdekat,
Anda yg berada di Maahad Tahfiz pastinya setiap hari ada kelas alQuran. Setiap hari bibir terkumat kamit membaca kalamNya supaya kekal dalam ingatan. Hairan atau tidak apabila melihat seorang penghafaz alQuran berinteraksi menggunakan bahasa yang tidak sepatutnya keluar daripada mulut yg sentiasa membaca mukjizatNya ?

Ya. Ini berlaku kerana tiada penghayatan dan kesedaran di dalam diri individu tersebut.
Hatta seorang insan yang tidak bergelar seorang  hamlul/hamlatul Quran boleh mengaplikasikan adab dan cara hidup seorang muslim yang mukmin di dalam kehidupan sehariannya. Inikan pula orang yang selalu menyebut-nyebut kalam Allah.
Segalanya bergantung terhadap sedalam mana kefahaman dan penghayatan kita kepada setiap ilmu yang brmanfaat khususnya perkara yang berkaitan dengan alQuran dan asSunnah.

Konklusinya, cacat salah satu pun tak elok juga. Gabungkan kedua-dua elemen ini barulah kita boleh aplikasikan cara hidup seorang Mukmin Professional (ada buku, dikarang oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi).
p/s- Huffaz Generation Outstanding the Accomplishment of Ummah

Wallahua3laam.


Thursday 15 November 2012

Gaza Under Attack !









بسم الله الرحمن الرحيمAssalamualaikom w.b.t

Allahumma Salli 3ala Muhammad w 3ala aali Muhammad (PBUH)
ان وعد الله حق !!
1 Muharram,a  new year in Hijri calendar. So now its 1434 H. Believe in Him,That the day where the Mujaahideen will deserve their sacrifice.Insha Allah.


First of all, of course me, my family and also all my muslims' friends would make a new goal indeed to increase al3ibaadah. A day when people start to make a new hope and work on it.BUTHave you heard about the air raid in Gaza ? This thing happened too last four year at the same date. 1 Muharram. Its clearly shown by this unappriopriate action as a 'MOCK and JEER for every  Palestinians' as 1 Muharram is the first date in Hijri's.8 Martyrs and more than 50 persons injured.One of the martyrs is Ahmad al-Ja'bary, a leader of Briged Izzuddin alQassam. Al Fatehah. The date of his death was on  14th November 2012 ( Wednesday ). A bombs war between Israel and the kataaib of alQassam ( Syabab min Falastiin) begin after the Israel's rocket bomb  managed to hit the car where al-Ja'bary reported to be in it. Allahumma Aamiin. Lets make duaa' for our Palestinians in Gaza.Keep praying. Keep praying. Keep praying.http://www.youtube.com/watch?v=4p1CJwTNC9M&feature=shareLong Live Palestine by LowkeyWallahua3laam